חדשנות

הכי מתקדם אבל בכל זאת מקובל – הכירו את MAYA

כשמדובר בחדשנות, יצירה ופיתוח, יש נטייה לחשוב שצריך ״להמציא את הגלגל מחדש״. לפעמים זה נכון, אבל ברוב המקרים חדשנות נמצאת בשינויים קטנים, אלה שמהווים את הגידול והפיתוח עם התוצאות הטובות ביותר, ועם הסיכון הקטן ביותר.

MAYA – Most Advanced Yet Acceptable הוא עיקרון שמשמעותו הכי מתקדם אבל בכל זאת מקובל, או במילים פשוטות – ליצור חדשנות בשביל העתיד, אבל לאזן את זה עם ההווה. את העקרון הגה ריימונד לואי, מעצב תעשייתי שנחשב לאחד האנשים המשפיעים ביותר במאה ה20 לפי מגזין ״לייף״.

בין העיצובים של לואי בקבוק הקוקה קולה, Air Force One והרשימה ארוכה

אמנם ריימונד לואי היה אבי העיצוב התעשייתי, אבל אני רוצה להשאיל את עקרון החדשנות לעולם הפיתוח העסקי, שיווק ופרסום.

היום יותר מתמיד ארגונים, חברות וגם עסקים קטנים מבינים שצריך תמיד לרגש את הקהל שלנו. במאמר זה נדבר על תמהיל פעולות קטנות, שיכול להגדיל את המחזורים שלנו, לחדש ולרגש את הקהל, ולסייע לנו ליצור תדמית חדשנית, של כאלה שתמיד נמצאים בעניינים.

איך לחדש עם עיקרון ה-MAYA?

לא כל מוצר/שירות חדש עתידו להצליח, וכולנו יודעים שכל פעולה כזאת דורשת משאבים רבים וכסף. ניקח לדוגמא מסעדה, שברצונה להכניס מנה חדשה לתפריט.

תחילה, השף יצטרך להכין כמה מנות חדשות, להעביר מבחן טעימות, לבחור מנה אחת מבין המנות, ללמד את צוות המטבח על אופן ההכנה והצלחות. בנוסף יש להציג את המנה לצוות המנהלים, המלצרים והבר בכדי שיטעמו וימליצו ללקוחות, למצוא למנה שם, לחדש תפריטים, לשווק ולספר לקהל וכו’.

הכול עניין של תמהיל – מזעור סיכונים

למרות שכרוכה בהוצאת משאבים רבים, אנו מבינים שחדשנות היא הכרחית לכל עסק וארגון. בכדי למזער סיכונים, ובכל זאת לחדש, אנו יכולים ליצור תמהיל – להשתמש ב60% מסך החידושים, כחידושים קטנים מאוד. אם נמשיך עם דוגמת המסעדה – ניתן לעשות רענון קטן בצלחות המנות, מדים חדשים לצוות, קישוט מרענן וחדש לקוקטיילים. כך הלקוח מקבל את המוצר האהוב בגרסה מעט שונה ומרעננת.

את 30% הבאים מסך החידושים, נשקיע בחידושים מעט יותר עמוקים, אך עם זאת בעלי סיכון קטן. זה יכול להתבטא בהוספת רוטב חדש בצד, שיפוץ וחידוש כלים, וכל שינוי שקצת יותר מורגש ללקוח.

ב10% שנותרו, נוכל כבר קצת יותר להפליג ולהכניס תפריט ספיישלים חדש, להוסיף מנות וקוקטיילים ולבצע את הדברים שעלותם גבוהה והתפעול שלהם מורכב יותר. גם אם המהלך לא יעבוד, אנו יודעים שסיכנו רק 10% מסך התקציב שהשקענו בחדשנות.

בכדי לשמור על חדשנות אבל לא להסתכן יותר מידי יש חשיבות רבה לתמהיל

בדרך כלל תפריט ספיישלים מתחלף במסעדה אחת לרבעון, ומנות שהצליחו יכנסו לתפריט הרגיל (החלק של ה60% שדיברנו עליו). גם בתוך תפריט הספיישלים אנו יכולים להשתמש באותו התמהיל בתפריט עצמו – 60% המנות יהיו קרובות למנות הדגל עם שדרוגים, 30% באותו העולם עם חידוש קל, ו10% חדשנות טוטאלית ושבירת גבולות.

איך ניתן לשבור גבולות תוך שמירה על עיקרון הMAYA?

  • הדרגה – להתחיל שינוי גדול בהדרגה. אם אנו יודעים שללקוחות שלנו יהיה קשה לאמץ את השינוי בבת אחת, אנו יכולים להתחיל את השינוי לאורך ציר זמן מסויים, בכדי למתן שינוי גדול. כך נהיה מקובלים ולא מוזרים.
  • שימוש באלמנטים מוכרים – אם לדוגמא אנחנו מסעדת המבורגרים ורוצים להכניס מנה חדשה, שימוש בלחמניית המבורגר יכול לעזור, בכדי להכניס טעמים חדשים למשהו מוכר ואהוב.

הצרכנים נמצאים בין סקרנות לדברים חדשים, לבין חשש מכל דבר חדש מדי.

ריימונד לואי

נגענו יותר בחדשנות בשיווק ובפנים העסק. מה בנוגע לפרסום?

גם בפרסום ניתן להשתמש בעקרון זה בקמפיינים שלנו, ולשאוף להיות בנקודה של בין המסר החדשני והמבריק, לזה שיהיה מספיק מובן וברור. מספיק חדשני בשביל לסקרן, אבל מספיק ברור בשביל להניע לפעולה.

זאת לדעתי האמנות בפרסום אפקטיבי, יעיל וקריאייטיבי

האם המאמר עיניין אותך?

Sharing Is Caring

שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אם אתה כבר כאן

פיתוח אישי, לימוד העשרה והשראה
הם הדרך הנכונה להצלחה!

כבר במילוי הטופס תקבל למייל מאמר על התכונה החשובה ביותר שצריך לאמץ בשנת 2021

מלא את הפרטים ותדאג לא לפספס תוכן חשוב