איך בונים פרסונה?

מי הלקוח הכי טוב שלך? איך בונים פרסונה

כחלק ממהלכי המחקר והתכנון עלינו להכיר את קהל היעד שלנו, איפה הם נמצאים, מה הם אוהבים, איך נראה סדר היום שלהם וכ״ו. יצירת פרסונה עוזרת לנו למיקוד כאשר אנו רוצים להגיע לקהל המטרה שלנו. כל המידע הזה ישמש אותנו בהמשך התהליך בבחירת ערוצי המדיה לפרסום, יצירת מסרים מתאימים ובניית משפכי שיווק.

בסוף המאמר תוכלו להוריד פורמט בניית פרסונה לשימושכם האישי.

מזה פרסונה?

פרסונה היא דמות המייצגת את הלקוח האידיאלי שלנו.

 לעסק יכול להיות מספר פרסונות שונות בקהלי היעד ולכל פרסונה אנו נפרסם מסרים המותאמים לאותו קהל היעד. 

בכדי לדייק בבניית פרסונות לקהל היעד שלנו עלינו לעשות פילוח שוק מעמיק (חשוב שנעשה זאת על סמך נתונים, בדיקה ושאלות של לקוחות ולא לפי ״נדמה לי״) אותו פילוח שוק יכלול 

  1. מי הם קהל היעד שלנו (על כך אנו נעמיק במאמר זה)
  2. איפה קהל היעד שלנו נמצא (בכדי שנדע היכן כדאי לפרסם לו ובאיזה מסרים)
  3. מה הרצונות, התשוקות שלהם ואלו מוצרים הם משתמשים בהקשר לעולם הפעילות שבו אנו פועלים. 

מדוע חשוב לבנות פרסונה?

בכדי להבין זאת נשתמש בדוגמא:

אם יש לנו חנות למכירת ציוד לתינוקות, ברור לכולם שקהל היעד שלנו אמהות לתינוקות, נשים בהריון ובמקרים מסויימים גם גברים שהנשים שלהם בהריון. 

המידע הנ״ל הוא דיי ברור אבל ברגע שיש לנו פרסונות שונות אנו יכולים לדייק יותר במסרים ובפניה לקהלי היעד בתוך הדברים שהם ״מובנים מאליו״

אם נבחר את הקהל של אמהות לתינוקות, קיימות בתוך הקטגוריה שנקראת ״אמהות לתינוקות מספר פרסונות שונות לדוגמא: כאלה שמאמינות בחינוך מונטיסיורי (בד״כ נוטות לטבעונות, אוהבות משחקים מעץ). 

ברגע שירדנו לרזולוציות עמוקות קל לנו יותר לדעת מה לפרסם ואיך לפרסם באותו קהל וכמו כן יש קהילות שמתאימות לאותו סוג קהל (דוגמא שלילית לפרסם משחקים מפלסטיק בקבוצה לאמהות עם חינוך מונטיסיורי)

שימושים נוספים לפרסונה?

  1. בחירת המדיות הרלוונטיות לפרסום
  2. בחירת שפה ושפה עיצובית
  3. אסטרטגיית תוכן לפי מ ה שמעניין את הפרסונות השונות שלנו
  4. שפת הדף נחיתה/ אתר נכסים דיגיטלים

איך בונים פרסונה?

איסוף המידע ומחקר

  • מחקר – חשוב נסתכל מי אלו הלקוחות הכי טובים שלנו (בטוח אמרתם לעצמכם לא פעם, “אמן שכל הלקוחות יהיו כמוX”) את נושא המחקר אפשר להתחיל בצורה מהירה ונגישה בכלי הinsights בפייסבוק/אינסטגרם/לינקדין בכדי לקבלתמונה ראשונית על הקהל שלנו. לאחר מכן ניתן לנתח את המידע בגוגל אנליטיקס לקבלת תמונה יותר מדוייקת (קהלשלקח עוד צעד לקראתנו) וכמובן המדויק ביותר הוא לבדוק את הלקוחות המשלמים והטובים ביותר שלנו. 
  • ניתוח – נסו לנתח את האופי שלהם את שגרת החיים שלהם, איפה הם צורכים תוכן, במה הם צופים, למה הם מאזיניםוכל מידע שיכול לעזור לכם לבנות דמות מובהקת.
  • סקרים ושאלות – חשוב שנתבסס על נתוני אמת, לכן שווה לאמת את המידע שיש לנו מהמחקר והניתוח עם קהל היעדשעלו ב2 הסעיפים הקודמים.

לשם הדוגמא נחזור לחנות הילדים ולפרסונת האמא המונטיסיורית

נשתמש בכלי של פייסבוק Audience insights

נעבור על מה שסימנתי בריבוע אדום משמאל למעלה. בתחומי העיניין רשמתי חינוך מונטיסיורי והורים לילדים לאחר מכן נוכל לקבל נתונים שיעזרו לנו להבין מי הפרסונה המתאימה ביותר

מעט נתונים: עמוד נצפה לאותה הפרסונה, העץ של יאשה ומונטיסורי ביבי

טווח הגילאים המרכזי הוא בין גיל 30-40, 70% מהקהל בוגרי אוניברסיטאות

ערים מרכזיות הן תל אביב ורמת גן

54% גולשות רק מהמובייל, הן מאוד ממעטות בשיתופים אך יעשו לייק, ירשמו תגובה ויקליקו על מודעות פרסום

בסוף שלב איסוף המידע והמחקר עלינו להוציא מסמך מדויק מפורט ומתומצת שניתן להבין ממנו בדיוק מיהו הלקוח האידיאלי בשבילנו. 

דוגמא:

גישור המוצר/שירות לכל פרסונה

לאחר שהבנו מיהו האדם שאליו אנו רוצים לפנות, עלינו לבדוק ולמצוא חפיפה בין המוצר/שירות שלנו לאותו האדם. איךאנחנו פותרים לו ״כאב״, בעיה, איך אנחנו עוזרים לו ואיך המוצר/השירוצ שלנו משתלב בשגרת החיים שלו. 

מסמך מסכם

במסמך המסכם אנו נפרט את איפיון הדמות שלנו, כמו במסמך הראשון ונוסיף למסמך אך המוצר/שירות שלנו תורם לאותואדם ומשתלב בחיים שלו. 

המסמך צריך להיות דף מפורט אך מתומצת, מובן וברור. (דף A4 יכול להספיק) 

גם אם נראה לכם שאתם מכירים את קהלי היעד שלכם, גם אם התשובה נראת מובנת מאליו, עבודה נכונה בבניית פרסונהיכולה לעזור לנו להעמיק ולמקד אותנו היכן הקהל שלנו, נמצא ומה ״האני מאמין״ שלו ואיך ובאיזה שפה לפנות אליו. דברשישתלם במיוחד בעלות לתוצאות בפרסום. 
איך בונים פרסונה?

שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

פיתוח אישי, לימוד העשרה והשראה
הם הדרך הנכונה להצלחה!

כבר במילוי הטופס תקבל למייל מאמר על התכונה החשובה ביותר שצריך לאמץ בשנת 2020

מלא את הפרטים ותדאג לא לפספס תוכן חשוב