הצד האפל של השיווק

שיווק כובע שחור – הצד האפל של השיווק

שיווק כובע שחור, הוא ביטוי שלקחתי מעולם ההאקרים, בו קיימים שני סוגים של האקרים:

כובע לבן – האקרים שמשתמשים בידע ובכלים שלהם לצורך מטרות אתיות, שעוזרות לארגונים ויחידים.

כובע שחור – האקר שמטרתו להזיק לארגונים מסוימים על ידי פריצה , ולנצל את הכלים שברשותו לטובתו האישית בלבד, ללא חשיבה על האחר.

את הביטויים הטמיעו חברת IBM בהקשר של תכנות אבל במאמר נדבר עליהם בהקשר של שיווק

במאמר הזה אני רוצה לדבר על הצד האפל של עולם השיווק, לו אני קורא שיווק כובע שחור – פעולות שונות אשר מותגים וחברות עושים ביודעין, בשביל להגדיל לעצמם את הרווחים ללא התחשבות ברווחת לקוחותיהם.

חשוב לשים לב להבדלים

כל חברה מעוניינת בהגדלת הרווחים, ותמיד הלקוח הוא זה שמשלם את המחיר. חשוב להבחין בין פעולות שהן מקובלות ואתיות, לבין פעולות שמוגדרות כשיווק כובע שחור.

פעולות אלה לא זוכות לתגובה מצד ציבור הצרכנים, בשל היותן חבויות. אך מי שמבין את המשמעות יודע שכל חלק במוצר ובשיווק שלו משפיע באופן ישיר על הכנסות החברה.

למה שמתי לב בזמן מקלחת?

כאשר לקחתי את תחליב הרחצה מהמדף ופתחתי את המכסה, רציתי לשים מעט סבון על היד. בשל הפתח הרחב של אותו הסבון, נשפכה לידי כמות מאוד גדולה, הרבה יותר מהכמות שאני צריך בשביל להסתבן.

אותה חברת סבונים ומוצרי רחצה יודעת היטב מה קוטר הפיה של בקבוק הסבון, ויודעת שככל שהסבון ייצא בכמות גדולה יותר, כך הסבון יגמר מהר יותר וכך אותו הלקוח ירכוש יותר. זו היא דוגמה קלאסית לשיווק כובע שחור.

החשבון פשוט.

במקרים בהם יש לסבון משאבה קל יותר לשלוט בכמות היוצאת
פעולה שהיא לטובת הלקוחות ופחות למותג

חלק מהמקרים הללו זוכים לסיקור בתקשורת, מתגלים לציבור הלקוחות, ולעיתים אפילו מתקבלות תשובות מצד הארגונים. בחלק אחר מהמקרים, החברות מצליחות להצניע את המהלכים הלא אתיים, ובכך להנות מרווחים גדולים יותר.

שיווק כובע שחור אצל Apple

מהלך ״שיווק כובע שחור״ שזכה לסיקור רחב, הוא של ענקית הטכנולוגיה Apple. החברה נתפסה כשהיא מאטה את המכשירים הישנים שלהם בכוונת תחילה, בשביל לקדם שדרוגים מצד הלקוחות למכשירים חדשים יותר.

אייפונים ישנים נהיו איטיים כאשר מעדכנים גירסא = יותר שדרוגים למכשירים חדישים

לסיכום

שיווק כובע שחור הוא דבר נפוץ, שעלינו לדעת ולהכיר בתור אנשי מקצוע. חשוב להכיר, שישנם אירגונים רבים המשתמשים בכל מיני מהלכים, טריקים ומניפולציות על הקהל.

הצד האפל של השיווק

חשוב לשים לב, מלבד היותן לא אתיות, ישנן פעולות רבות הנחשבות ללא חוקיות! קיימות פעולות שמותגים עושים ביודעין, ולהן יש מטרה אחת בלבד – הגדלת מחזור המכירות והרווחים של המותג. אותן הפעולות לא מתחשבות בצרכן, ויתרה מכך ברוב המקרים הוא הינו מודע לקיומן.

מעניין אתכם לקרוא על איך לרגש את הלקוחות בצורת כובע לבן? הקליקו כאן

האם המאמר עיניין אותך?

Sharing Is Caring

שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אם אתה כבר כאן

פיתוח אישי, לימוד העשרה והשראה
הם הדרך הנכונה להצלחה!

כבר במילוי הטופס תקבל למייל מאמר על התכונה החשובה ביותר שצריך לאמץ בשנת 2021

מלא את הפרטים ותדאג לא לפספס תוכן חשוב