הצד האפל של השיווק

שיווק כובע שחור

שיווק כובע שחור הוא ביטוי שהמצאתי על בסיס ביטוי שנלקח מעולם ההאקרים בהם יש 2 סוגים של האקרים:

כובע לבן – האקרים שמשתמשים בידע ובכלים שלהם לצורך מטרות אתיות שעוזרות לארגונים ויחידים.

כובע שחור – האקר שמטרתו להזיק לארגונים מסוימים על ידי פריצה וניצול הכלים שברשותו למטרתו האישית בלבד ללא חשיבה על האחר.

את הביטויים הטמיעו חברת IBM בהקשר של תכנות אבל במאמר נדבר עליהם בהקשר של שיווק

במאמר הזה אני רוצה לדבר על הצד האפל של עולם השיווק, קראתי לזה שיווק כובע שחור פעולות שונות אשר מותגים וחברות עושות כנראה ביודעין בשביל להגדיל לעצמם את הרווחים ללא התחשבות ברווחת לקוחותיהם.

חשוב לשים לב להבדלים

כל חברה מעוניינת בהגדלת הרווחים ותמיד הלקוח הוא זה שמשלם אך ישנן פעולות שהן מקובלות ואתיות וישנן פעולות שפחות.

פעולות אלה לא זוכות לתגובה בקרב ציבור הצרכנים בשל היותם חבויות אך מי שמבין את המשמעות ומדוע כל חלק במוצר ובשיווק שלו משפיע באופן ישיר על הכנסות החברה.

למה שמתי לב בזמן מקלחת?

כאשר לקחתי את תחליב הרחצה מהמדף ופתחתי את המכסה, רציתי לשים מעט סבון על היד בשל הפתח הרחב של אותו הסבון, נשפכה כמות מאוד גדולה. כמות גדולה בהרבה מאשר אני צריך בשביל להסתבן.

הרי שאותה חברת סבונים ומוצרי רחצה יודעת היטב מה קוטר הפיה של בקבוק הסבון ועוד יודעת שככל שהסבון ייצא בכמות גדולה יותר כך הסבון יגמר מהר יותר וכך אותו הלקוח ירכוש יותר. זהו מקרה קלאסי לשיווק כובע שחור

החשבון פשוט.

במקרים בהם יש לסבון משאבה קל יותר לשלוט בכמות היוצאת
פעולה שהיא לטובת הלקוחות ופחות למותג

חלק מהמקרים הללו מתגלים ללקוחות ולתקשורת וזוכים לסיקור וידיעת הציבור ותשובות מצד הארגונים ואת חלק מהמקרים החברות מצריכות להצניע ולהנות בשל כך ברווחים גדולים יותר מצד הלקוחות

מקרה נוסף שפורסם וזכה לסיקור מקיף

מהלך ״שיווק כובע שחור״ שהגיע לסיקור רחב היא של ענקית הטכנולוגיה Apple בה החברה נתפסה כשהיא מאיטה את המכשרים הישנים שלהם בכוונת תחילה בשביל לקדם שדרוגים מצד הלקוחות למכשירים חדשים יותר.

אייפונים ישנים נהיו איטיים כאשר מעדכנים גירסא = יותר שדרוגים למכשירים חדישים

לסיכום:

שיווק כובע שחור הוא דבר נפוץ ועלינו בתור אנשי מקצוע לדעת ולהכיר, ישנם אירגונים רבים המשתמשים בכל מיני מהלכים, טריקים ומניפולציות על הקהל.

מלבד היותם לא אתיות ישנם פעולות רבות הנחשבות ללא חוקיות אז חשוב לשים לב!

קיימות פעולות שמותגים עושים שביודעין לפעולות האלה יש מטרה אחת בלבד והן להגדלת מחזור המכירות והרווחים של המותג. אותן הפעולות לא מתחשבות בצרכן ויתרה מכך ברוב המקרים הוא הינו יודע על קיומן.

מעניין אתכם לקרוא על איך לרגש את הלקוחות בצורת כובע לבן? הקליקו כאן

הצד האפל של השיווק

שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

פיתוח אישי, לימוד העשרה והשראה
הם הדרך הנכונה להצלחה!

כבר במילוי הטופס תקבל למייל מאמר על התכונה החשובה ביותר שצריך לאמץ בשנת 2020

מלא את הפרטים ותדאג לא לפספס תוכן חשוב